chevron-thin-down chevron-thin-up photos settings user help info key lock login mic radio tv facebook twitter check close

Gedragscode Kerkelijke Vrijwilligers
NGK Amersfoort Zuid (Martuskerk)
Kerkelijke vrijwilligers zijn allen die door hun functie een bijzondere
verantwoordelijkheid in de kerkelijke gemeente hebben en die daarin het
vertrouwen van de gemeente genieten.

Aanstellingsbeleid Vrijwilligers binnen de
Martuskerk
Indien er een aanstellingsbeleid door de Kerkenraad is geformuleerd, kan elke vrijwilliger die
zich aanmeldt op eenzelfde manier worden behandeld.
Het aanstellingsbeleid schrijft het volgende voor:

  1. Elke vrijwilliger moet de gedragscode kennen en ondertekenen.
  2. Met de door de kerkenraad benoemde vrijwilliger wordt eens per twee jaar een
    evaluatiegesprek gehouden om terug te blikken en vooruit te kijken. Geadviseerd
    wordt om daarin te bespreken:
     hoe het gaat,
     of er problemen zijn geweest en zo ja welke?
     de kenmerken van de gedragscode, zoals: Ben je je bewust dat je in een
    machtspositie zit t.o.v. de deelnemers aan je activiteit? Hoe ga je daarmee om?
    Doel van een dergelijk evaluatie gesprek is om te toetsen of iemand veilig werkt. 
  3. De kerkenraad stelt vast welke vrijwilligers de code met gedragsregels moeten
    ondertekenen.
     Te noemen zijn:
    • Predikant
    • Ambtsdragers
    • Catecheten
    • Koster
    • Boekhouder
    • IVP-ers
    • Leden CvB
    • Medewerkers crèche en bijbelklas
  4. In de wervingstekst (in het kerkblad, op de website) wordt opgenomen dat de
    vrijwilliger de gedragscode moet kennen en ondertekenen, zodat iedereen weet
    waar hij of zij aan toe is. 

Versie 2 (nav KRD 7 december 2022)

Gedragscode Kerkelijke Vrijwilligers
NGK Amersfoort Zuid (Martuskerk)
Kerkelijke vrijwilligers zijn allen die door hun functie een bijzondere
verantwoordelijkheid in de kerkelijke gemeente hebben en die daarin het
vertrouwen van de gemeente genieten.
Het uitgangspunt voor deze gedragscode is wat de Bijbel ons leert, over omgang met
elkaar. Deze omgang wordt gekenmerkt door o.a.:

  • respect voor de ander,
  • integriteit,
  • betrouwbaarheid en
  • zorgvuldigheid
    Te noemen is hierbij Mattheüs 22 : 37 – 40: 37   Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God,
    lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand.  38  Dat is het grootste
    en eerste gebod.  39   Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.  40   Deze
    twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’
    Deze kernvoorwaarden vormen de onderliggende basis voor de concrete
    gedragsregels die in deze code worden genoemd.
    Deze code wil een hulpmiddel zijn om ongewenst gedrag van kerkelijke vrijwilligers te
    voorkomen, te signaleren en bespreekbaar te maken.
    De kerkenraad heeft hiertoe twee Interne Vertrouwens Personen aangesteld,
    namelijk Geertjan en Roelien Mellema
    De kerkenraad vindt daarom afspraken over de manier van omgaan met elkaar
    belangrijk, omdat alle leden van onze gemeente zich veilig moeten kunnen voelen.
    Dit kan alleen als men elkaar in zijn/haar waarde laat en elkaar met respect
    behandelt. Dit betekent dat wij in onze kerkelijke gemeente alle vormen van
    ongelijkwaardige behandeling, zoals pesten, machtsmisbruik, financiële uitbuiting,
    discriminerende, racistische of (seksueel) intimiderende gedragingen of
    opmerkingen, of het hiertoe aanzetten, ontoelaatbaar vinden.
    De kerkenraad vraagt en verwacht dat alle leden van de Martuskerk kennis nemen
    van deze code en de gedragsregels naleven.
    Alle benoemde/aangestelde kerkelijke vrijwilligers wordt tevens gevraagd de
    gedragscode en onderstaande omgangsregels te ondertekenen.
    1. Ik accepteer en respecteer de ander zoals hij/zij is en discrimineer niet.
      Iedereen telt mee binnen de kerkelijke gemeente.
    2. Ik houd rekening met de grenzen die de ander aangeeft.
    3. Ik val de ander niet lastig.
    4. Ik berokken de ander geen schade.
    5. Ik maak op geen enkele wijze misbruik van mijn machtspositie.
    6. Ik maak geen gemene grappen of opmerkingen over anderen.
    7. Ik negeer de ander niet.
    8. Ik doe niet mee aan (be)dreigen, pesten, uitlachen of roddelen.
    9. Ik gebruik geen geweld, en ik bedreig de ander niet.
    10. Ik kom niet te dichtbij en raak de ander niet aan.
    11. Ik geef de ander geen seksueel getinte aandacht.
    12. Ik stel geen ongepaste vragen en maak geen ongewenste opmerkingen over
      iemands persoonlijk leven of uiterlijk.
    13. Ik doe geen mededelingen over zaken die mij vertrouwelijk ter kennis zijn
      gekomen aan derden. Ik moet de geheimhouding doorbreken als er gevaar of
      schade kan worden voorkomen.
    14. Ik maak bewust gebruik van internet, e-mail en andere
      communicatiemiddelen. In het gebruik hiervan zorg ik ervoor dat de privacy
      van anderen wordt gewaarborgd.
    15. Ik help anderen om zich ook aan deze afspraken te houden en spreek degene
      die zich daar niet aan lijkt te houden op aan en meldt dit zo nodig bij de
      kerkenraad.
    16. We hanteren het vier ogen principe bij crèche, bijbelklas en bij voorkeur
      huisbezoek met twee personen.
      Deze gedragscode is vastgesteld op [ 7 december 2022] door de kerkenraad van
      de GKv- Amersfoort Zuid

Versie 2.0 n.a.v. KRD 7 december 2022

Melding- en Klachtenregeling Martuskerk
De Martuskerk heeft de Melding- en Klachtenregeling zoals die is vastgesteld (op 7
december 2022) en gepubliceerd door het Meldpunt Misbruik overgenomen. Zie
hiervoor bijgaande link: Klachtenregeling van de GKv, CGK, NGK en vGKN )
Context en toelichting.
Definitie seksueel misbruik
Het Meldpunt verstaat onder misbruik iedere uitging van verbaal, non-verbaal of
fysiek gedrag, opzettelijk of onopzettelijk, gewenst dan wel ongewenst, in de vorm
van seksuele handelingen en of seksueel getinte toespelingen door een kerkelijk
functionaris.
Definitie kerkelijk functionaris
Een kerkelijk functionaris is een man of vrouw die uit hoofde van een kerkelijk ambt,
of uit hoofde van een aanstelling door een kerkelijke vergadering in een niet-
ambtelijke kerkelijke functie, of uit hoofde van een aanstelling in een bijzondere
functie voor groepen van gemeenteleden, binnen een gemeente een positie bekleedt
die wordt gekenmerkt door het genieten van vertrouwen en het dragen van
verantwoordelijkheid, en die vanuit die positie relaties kan aangaan en onderhouden
met gemeenteleden en anderen.
Protocol
https://meldpuntmisbruik.nl/wp-content/uploads/2019/06/2019_Protocol.pdf
Hoe ingewikkeld openheid ook soms lijkt, misbruik hoort niet in de doofpot. Het
Meldpunt heeft een protocol beschikbaar voor gemeenten die geconfronteerd worden
met misbruik in kerkelijke relaties. Dit protocol beschrijft hoe kerkenraden dienen te
handelen in deze vaak complexe situaties.
 Algemene aandachtspunten voor de Kerkenraad:
 Als iemand beschuldigd wordt van misbruik, betekent dat niet automatisch dat
iemand dader is.
 Bedenk tegelijk dat de praktijk bewijst dat het meest onwaarschijnlijke verhaal
waar kan zijn.
 Ga zorgvuldig om met uw ambtsgeheim, maar zorg ook goed voor u zelf. Als
iemand u vertelt over misbruik is dat ook voor u belastend.
 Als er sprake is van actueel misbruik van een minderjarige moet u altijd direct
actie ondernemen.
 Doe als kerkenraad niet aan waarheidsvinding. U hebt daarvoor de
instrumenten niet. Laat dit over aan politie, justitie of de klachtencommissie.

 Laat geruchten niet op zijn beloop, zij kunnen een signaal zijn dat er iets in de
gemeente gebeurt dat niet door de beugel kan.

Een klacht indienen
Een officiële uitspraak kan helpen om duidelijkheid te krijgen over strafbare feiten en
eventueel verdergaand misbruik te stoppen. Een klacht kan worden ingediend bij de
klachtencommissie van de kerk. Eventueel kan ook direct aangifte gedaan worden bij
de politie.
Gaat het om seksueel misbruik van minderjarigen, dan wordt geadviseerd om
sowieso een strafrechtelijke procedure te starten door aangifte te doen bij de politie.
Uiteraard bij voorkeur samen met het slachtoffer.
Klachtenprocedure
Voor het indienen van een klacht bij de klachtencommissie kan de klager zich laten
helpen door de vertrouwenspersoon van het Meldpunt 
Het indienen van een klacht begint met het schrijven van een verslag. In dit verslag
moeten op zakelijke wijze de feiten worden benoemd die gebeurd zijn, zo mogelijk
met bewijzen of verklaringen van derden. De klachtencommissie moet namelijk, om
een juiste uitspraak te kunnen doen, over zoveel mogelijk feiten kunnen beschikken.
Het verslag (de klacht) moet vervolgens worden opgestuurd naar de
klachtencommissie. Na ontvangst van de klacht roept de klachtencommissie zowel
diegene die de klacht indient (de zg. klager) als de aangeklaagde, ieder op een apart
moment, op voor een hoorzitting. Ook bij de hoorzitting mogen beide partijen zich
laten bijstaan door een vertrouwenspersoon.
Uitspraak
Na de hoorzitting doet de klachtencommissie een uitspraak. Daarvan worden alle
partijen op de hoogte gebracht: diegene die de klacht heeft ingediend, de
aangeklaagde en de betrokken kerkenraad.
Je kunt de klachtenregeling en de beroepsregeling hieronder downloaden.
Adressen klachtencommissies
Klachtencommissie CGK / GKv / NGK / vGKN
p/a Postbus 334
3900 AH Veenendaal
E-mail: commissiesmkr@gmail.com
Beroepsregeling
Tegen de uitspraak van de klachtencommissie van de CGK, GKV, NGK, vGKN kan
zowel het slachtoffer als de dader bij de beroepscommissie in beroep gaan. Deze
werkwijze vindt u eveneens in de Klachtenregeling van de GKv, CGK, NGK en vGKN